Tale 10. desember 2023 i Levanger Frikirke, ved Ove Pedersen: Guds Smil

Kjære søsken i Jesus, kjære Guds barn

Jeg vil at du skal ta på deg ditt beste smil, ta deg god tid og snu deg til de som sitter på din høyre side - og så til de på din venstre side.

Det kjennes ganske bra, ikke sant?

Så vil jeg at du skal se opp mot taket og ta på deg det samme gode smilet mens du tenker at du smiler til Gud. Ta deg god tid og se for deg at Gud smiler tilbake. Jeg er helt sikker på at Gud smiler tilbake! Er ikke det en god følelse?

Guds smil til deg. Gud smiler til deg. Gud tar imot oss med et smil. Jesus er Guds smil. Gudmøter deg med et smil som sier: «Du mitt elskede barn».

Dette var litt kunstig tenker du kanskje? Ja, men det har en god virkning. Vi tenker ofte at de følelsene vi viser i ansiktet må være så veldig ekte. Helst ja, men forskning viser at det virker selv om ektheten ikke er på topp. Ansiktsuttrykk viser oftere hva vi ønsker enn hva vi føler.

If You don’t make it, fake it! Det skjer noe i hjernen vår når vi smiler, hjernen vår påvirkes av det. Derfor, smil så ofte du kan. Hver gang du går på do, hver gang du går forbi et speil, hver gang du legger merke til Guds smil i naturen, hører en fugl, ser en oter eller i de menneskene du møter. Du blir garantert enten litt gladere eller litt mindre nedstemt.

Advent betyr komme.

Tradisjonelt sett var adventstiden en ventetid preget av forberedelse og nøysomhet. Vi har flyttet mye (for mye) av feiringen av nådens komme fra romjulen til adventstiden. Ta f.eks. julebordene nå før jul i forhold til juletrefestene i romjulen. Mange av tekstene i adventstiden har mye fokus på endetid og Jesus sin gjenkomst – det har dagens prekentekst også.

Jeg tenker at akkurat nå har du nok av input av negativ informasjon og fokus på elendighet - krig, katastrofer og klimautfordringer. Derfor har jeg i dag valgt å fokusere på at Gud møter deg med et smil.

I vår norske oversettelse av Bibelen finner vi ikke at det står direkte om Guds smil. Andre oversettelser er litt mer rause på det punket: f.eks fra velsignelsen: May the LORD smile on you ... 4. mos. 6,24

Vår bibel har imidlertid mye om Guds gode ansikt, Hans gode blikk og Hans gode øyne. Det bruker vi mye og ofte, faktisk i alle våre gudstjenester - i den aronittiske velsignelsen. Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig, Herren løfte sitt ansikt mot deg og gi deg fred! Noen holder riktignok på gammel oversettelse og sier åsyn i stedet for ansikt, de blir også velsignet.

Det er viktig at vi legger merke til og tar inn over oss Guds smil til oss. Det gjør noe godt med oss, vi opplever Guds aksept og Guds kjærlighet uten betingelser. Tenk når du smiler til en baby. En baby kan ikke gi noe tilbake, bare krav og ansvar – og likevel smiler du …

Så der er du lille støvkorn, sier Gud. Nei det sier Han ikke. Jesus kom ikke for og døde ikke for støvkorn. Tenk at du er så verdifull at du – for Jesus - var verd å komme som menneskesønn for, dø for, stå opp for og leve for.

Av en eller grunn har mange av oss en følelse av at Gud ikke kan gi oss dette sitt smil helt ut. Vi tror for ofte at Gud er litt misfornøyd med oss. Fallitterklæring? Gud gjorde så godt han kunne – og turte - da han skapte mennesket. Gud vet at vi ikke strekker til. Faktisk så skapte Han oss med vilje slik at vi ikke skulle strekke til. Han skapte oss uperfekt og hjelpetrengende for at vi skulle søke Hans nærhet. Dessuten, Gud elsker variasjon. Bare se på ansiktene våre – åtte milliarder og alle unike, 16 milliarder tommeltotter og ingen er like. Så ikke skuff Gud med å prøve å bli lik naboen.

Det er også en annen grunn til at vi er så forskjellige og utilstrekkelige som enkeltindivider – vi er designet for å skulle utfylle hverandre, trenge hverandre og hjelpe hverandre. Vi er skapt for fellesskap.

Og her kommer den andre siden av Guds smil.

Var det ikke det jeg visste? Det er alltid et men. «Men»-et her er at ditt smil også er Guds smil. Smak på det: Ditt smil er Guds smil. Ved å gi ditt smil til andre mennesker kan de få se Guds smil.

Guds smil er Jesus. Frelsesverket er så utrolig at det ikke kom i noe menneske sin tanke. Bare det er grunn nok til å smile. Og smile, det gjorde Gud, Jesus og DHÅ da de laget frelsesverket: Frelse bare ved å stole på at det Jesus kom til oss og det han gjorde på korset er godt nok til evig liv sammen med den treenige Gud. At vi ikke kan legge noe til nåden, ikke en krone, ikke en handling. Snakk om ansvarsløshet sier noen av de som enda ikke har fått se evangeliets hemmelighet. «Bare synd i vei og så be om tilgivelse - så er alt greit».

Da er det vår tur å smile litt, vi som har fått se litt av nådens natur – slik er det ikke. Vi stjeler da ikke fra våre foreldre selv om vi vet at de kommer til å tilgi oss. Vi kan gi et gjensvar på nåden – nådens gjensvar. Hva er det, hva er nådens gjensvar? Det heter å vise barmhjertighet. Luk 6,36: Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig.

Vi trenger en ny reformasjon i kirken – barmhjertighets reformasjonen.

Matt 9,11-13: Dette så fariseerne, og de sa til disiplene: Hvorfor spiser mesteren deres sammen med tollere og syndere? Men Jesus hørte det og sa: «Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. Gå og lær hva dette betyr: Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere.»

Med andre ord: Jesus vil ikke ha mer offer, Jesus vil ha barmhjertighet.

Jeg er selv gjenstand for Guds barmhjertighet - da jeg selv fikk nåden – helt ufortjent. Ufortjent fordi jeg var og fortsatt er en synder, og kommer til å dø som en synder.

Barmhjertighet er også Guds smil fra deg til de du møter, kristne og ikke-kristne. Barmhjertighet er når du gir til eller tilgir noen som ikke fortjener det – og som dermed heller ikke forventer det. Da smiler Gud, og mottakeren ser Guds smil gjennom deg.

Luk 6, 32-36: Jesus sier: 32 At dere elsker dem som elsker dere, er det noe å takke dere for? Selv synderne elsker dem de selv blir elsket av. 33 Og om dere gjør godt mot dem som gjør godt mot dere, er det noe å takke dere for? Det gjør jo også synderne. 34 Og om dere låner ut til dem dere venter å få igjen av, er det noe å takke dere for? Også syndere låner til syndere for å få like mye igjen. 35 Nei! Elsk deres fiender, gjør godt og lån bort uten å vente noe igjen. Da skal lønnen deres bli stor, og dere skal være Den høyestes barn. For han er god mot de utakknemlige og onde.36 Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig.

Hvis Gud ikke er barmhjertig og tilgir syndere, vil himmelen være tom!

Det revolusjonerende og støtende med evangeliet er ikke hvem som holdes utenfor, men hvem som det slipper inn.

En stor historie fra himmelen: En ny person var nettopp kommet trygt inn i himmelen. Utfordringen var at ingen av englene kjente til denne personen, så det ble litt oppstandelse. Hva har han gjort for å komme inn hit? De dristet seg til å spørre. Har du vært veldig aktiv i kirken/synagogen? Nei, det er lenge siden jeg var innom dørene på en kirke. Har du brukt mye tid og krefter til å hjelpe syke og fattige? Nei. Har du studert skriftene om Guds bud og Guds løfter og forkynt dem? Nei. Nå var det slutt på tålmodigheten og man gikk rett på sak. Hvordan kom du deg egentlig inn i himmelen? Svaret kom lavmelt:

«Han som hang på korset ved siden av meg sa jeg skulle komme».

Alle vil oppleve store utfordringer i løpet av livet.

Noen utfordringer kan oppleves som om du skulle kjempe mot Goliat. Husk da at Gud ikke tillater en Goliat i din vei hvis han ikke tror det bor en David i deg. Eller for å si det på en annen måte: Ikke vær så opptatt av om du har nok styrke i deg akkurat nå, tenk på og hvil i at Gud er hos deg akkurat nå. Tenk på hvilken styrke Han kan gi deg den dagen du trenger den.

Tenk også på Jobs lidelser. Job 8,21 Han vil på ny fylle din munn med latter, legge jubelrop på dine lepper.

Så til prekenteksten: Lukas 21,27-36

27 Da skal de se Menneskesønnen komme i skyen med stor makt og herlighet. 28 Men når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft hodet! For da skal dere snart bli satt fri.»

29 Han fortalte dem en lignelse:

«Se på fikentreet og alle andre trær! 30 Når dere ser at de springer ut, vet dere av dere selv at nå er sommeren nær. 31 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær. 32 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer. 33 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.

34 Vær på vakt og la ikke hjertet bli sløvet av rangel og drikk og dagliglivets bekymringer, så den dagen plutselig kommer over dere 35 som en snare. For den dagen skal komme over alle som bor over hele jorden. 36 Våk hver tid og stund og be om å få kraft til å komme velberget fra alt det som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen.»

Guds rikes fødselsdag

Det lett å bli litt nedstemt av en slik tekst. Men folkens, kjære søsken i Jesus. For oss er dommedag fødselsdag – Guds rike sin fødselsdag. For synden, misunnelsen og begjæret vil det være dommedag, for resten en fødselsdag. Vi fortjener nok dommen vi får, men straffen vår har Jesus allerede sonet. Vi går fri og får evig liv sammen med Jesus. For en nåde, for en barmhjertighet.

Likevel er det Jesus sier her viktig også for oss i dag. Han sier rett ut at vi ikke må bli sløvet av dagliglivets bekymringer så vi glemmer å være Guds smil, dvs. glemmer å vise barmhjertighet. Og for å kunne vise barmhjertighet er det viktig at vi holder oss nær Han som har vist oss sitt smil, vist oss sin barmhjertighet.

Hvordan holder vi oss nær Gud? Vi er så rike vi som har både DHÅ og Guds ord. Bibelen alene er bare en tykk bok. Guds ånd alene er som hender uten verktøy. Men sammen er bibelen og DHÅ dynamitt – og kan flytte fjell, til og med deg.

Derfor vil jeg innstendig oppfordre deg – du som er trygt frelst, du som ser på deg selv som underveis og du som undrer deg. Bruk det at du har DHÅ - DHÅ du fikk i dåpen, enten du tror det eller ikke, enten du merker det eller ikke. Bruk det at du har både DHÅ og bibelen.

Gi Gud muligheten til å kommunisere mer direkte til deg gjennom bibellesning, og les da hovedsakelig i NT. Du kommer ikke til å høre noen stemme, hverken fra taket eller inni deg – men jeg garanterer at du vil merke at Gud gjør noe godt med deg. Også der vil du merke

Guds smil!

Husk: Gud møter deg med et smil!

Amen